vrijdag 18 mei 2012

Mijn 11e lening gaat naar de Luz Y Amor Group

Ik had nog net geen $25 bij elkaar, maar wilde wel graag een nieuwe lening doen. Dus na het toevoegen van een paar euro kon ik gaan zoeken. En het werd nog spannend ook! Ik vond een groepslening die binnen drie uur "over de datum" zou gaan en besloot dat zij mijn lening zouden worden. Vervolgens heb ik in die drie uur hen regelmatig gecheckt om te kijken of ze al gefinancierd waren. Het spannendste stukje:

Met nog 15 minuten op de klok moeten ze nog 10% van hun totaalbedrag binnenhalen: nog $250 . Gaat het ze lukken? Met 10 minuten moeten ze nog $175 binnenhalen...Met 5 minuten nog $25... Gaan ze het halen? Pakt iemand die laatste $25?

En ja, het was gelukt. Met nog vier minuten te gaan heeft iemand de laatste $25 gefinancierd, en dus is de Luz y Amor groep mijn meest recente "aankoop":

De Luz y Amor groep uit Nicaragua

De Luz y Amor groep, oftewel "Licht en liefde" groep, bestaat uit drie hardwerkende en ondernemende mensen. Een van hen is Jenny Vanessa die al vele jaren kleding verkoopt. Ze zal haar deel van de lening investeren in kleding, met name zomerkleding voor de paasweek.

De andere leden van deze groep zijn Norma, die kleding en parfum verkoopt, en Silvia Rosa die al meer dan tien jaar tamales (een gestoomde maisdeegrol met vulling, uit Midden-Amerika), gefrituurd eten en brandhout verkoopt. 

De lening is voor $2600 (dus zo'n $850 per onderneemster) en wordt in ongeveer gelijke porties afgelost tot februari volgend jaar. De MFI is ADIM, ze leggen de nadruk op vrouwen (94% van de leningen gaat naar vrouwen) en ze geven ook trainingen over zakendoen.

De Luz y Amor groep had al een eerdere lening op Kiva, die in november 2010 begon en in zomer 2011 afbetaald werd. Dezelfde drie vrouwen kregen toen $300 per persoon en betaalden dit ook weer succesvol af. Jenny was toen 29 jaar (dus ze is nu ca. 31 jaar) en had toen vier schoolgaande kinderen. Je ziet hier ook aan, dat de vrouwen steeds grotere leningen krijgen, van $300 naar ca. $850 per persoon. Waarschijnlijk betekent dit dat hun bedrijf groeit en dat ook het vertrouwen van ADIM in hun mogelijkheden om netjes terug te betalen, gegroeid is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.