woensdag 6 februari 2013

Mijn 24e lening gaat naar Musu uit Liberia

 Ik heb nog een klein beetje extra geld in mijn Kiva-account gestopt... Een beetje met als doel dat dan elke maand meer dan $25 teruggestort wordt in mijn Kiva portemonnee (als iedereen tenminste netjes betaald :-) ) en ik dus geen geld meer bij hoef te storten om maandelijks een nieuwe lening te doen. Het houdt zichzelf gewoon in stand, ideaal :-) .

Dus, ach nou, wat een straf, moest ik op zoek naar een nieuwe lening. Die nieuwe lener werd mevrouw Musu uit Liberia
Musu uit Liberia

 Ze is 48 jaar oud en woont in Kakata in Margibi County in Liberia. Er bevinden zich veel rubber plantages in deze regio. Musu is vrijgezel en heeft vier kinderen die tussen de 25 en 32 jaar oud zijn en de deur al uit zijn. Gedurende de afgelopen vijf jaar heeft ze geld verdiend door dingen als rijst, vita (even gegoogled: mogelijk is dit een merknaam soepblokjes, iets als onze Maggiblokjes dus), kaarsen, tandpasta, meel, suiker, olie en peper te verkopen in haar buurt. Ze is met dit bedrijfje begonnen door zakken houtskool te verkopen voor haar moeder.
Ze vraagt een lening om producten voor haar bedrijfje te kopen. Ze hoopt dat ze een huis kan bouwen.

Musu heeft $175 geleend gekregen via de MFI genaamd BRAC Liberia. Ze zal dit hopelijk in tien maanden tijd in gelijke bedragen terugbetalen. De MFI vraagt 49% rente (wat best veel is), maar draait jaarlijks toch 4% verlies. Mogelijk komt dit deels door de 7-8% inflatie in Liberia en deels door de extra activiteiten die deze MFI ontplooit (ze verzorgen ook educatie, basale gezondheidszorg en training voor boeren).

Ik hoop dat Musu succes heeft met haar bedrijfje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.