donderdag 28 februari 2013

Mijn 27e lening gaat naar Khakakho groep uit Kenya

Na de terugbetaaldag half februari had ik net iets meer dan $50 in mijn Kiva-portemonnee. Ik leende er $25 van aan mevrouw Zahida, en toen had ik nog $25 over. Ik had recent bij een van mijn teams gehoord van het One Acre Fund, een nieuwe partner van Kiva (Kiva heeft er bijna 200). Dus ging ik kijken of zij een lening hadden die nog gefinancierd moest worden. En jawel. Ontmoet de Khakakho groep uit Kenya:

Ze zijn met z'n vijftienen...

Deze groep bestaat uit 12 vrouwen en 3 mannen, allen boeren in het Zuid-Bungoma District. Roselyne is de mevrouw helemaal rechts met de opgestoken hand. De lening zal er voor zorgen dat ze de noodzakelijke materialen krijgt om een halve 'acre' (dit is 1/5e hectare)  in te zaaien met mais, gierst en sorghum. Roselyn is een nieuwe boerin bij One Acre Fund en kijkt enthousiast vooruit naar het lange regenseizoen van 2013. Ze is bij het One Acre Fund gekomen om genoeg eten te telen voor haar familie en met de hogere winsten haar kinderen naar school te sturen.

Vorig jaar had Roselyne een magere oogst. Ze hoopt deze oogst ongeveer te verdubbelen. In totaal zal deze groep van 15 mensen 7,5 acres (3 hectares) gaan bewerken. De totale lening is $950 en zal in januari 2014 (na de oogst) in een keer terugbetaald worden.

Het One Acre Fund biedt een soort agrarisch totaalpakket, waarbij een groep leners zaden en kunstmest op krediet krijgt, en daarbij training aangeboden krijgt en de mogelijkheid om zich te verzekeren (tegen een slechte oogst).Het fonds is nog een jonge organisatie, en ik wil hen wel steunen in hun ontwikkeling. Ik wens Roselyne een royale oogst toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.