vrijdag 22 maart 2013

Mijn 28e lening gaat naar Jafar uit Azerbeidzjan

Ik had zo'n $40 in mijn Kiva-portemonnee na de meest recente terugbetaaldag. Dus ging ik weer op zoek naar een nieuwe lening. Op dat moment waren er wat Kiva-leningen die over de datum dreigden te gaan, dus daar ging ik eerst maar eens kijken. En jawel, daar vond ik een mooie lening: Jafar, uit dat land dat eigenlijk elk jaar in het Groot Dictee der Nederlandse Taal zou moeten zitten (hint voor de makers): Azerbeidzjan.


Hij heeft al een foto om in te bijten, vind ik.

Jafar is 55 jaar oud, getrouwd, en heeft een dochter. Hij verkoopt voedsel, zoals macaroni, boter, koekjes, suiker, thee, snoep en dranken in zijn winkel. Jafar heeft ongeveer tien jaar ervaring in dit beroep, waardoor hij kennis en ervaring heeft opgebouwd.

De producten die hij verkoopt zijn erg populair en veelgevraagd. Zijn maandelijkse winst is 130 AZN* . Hij is succesvol in zijn onderneming omdat zijn winkel zich op een goede lokatie bevindt, in de centrale bazaar van zijn stad. Zijn winst is helaas niet genoeg om opnieuw te investeren in zijn bedrijf en daarom kan hij soms niet voldoen aan de vraag van zijn klanten, waardoor zijn klandizie af zou nemen. De winkel is zijn belangrijkste bron van inkomsten, en wordt gebruikt om aan de behoeften van zijn familie te voldoen.

Jafar zou graag zijn verkopen willen verhogen en extra kapitaal willen investeren. Hiervoor heeft hij gevraagd om een lening van 1500 AZN. Hij zal hiermee extra en meer verschillende voedingsmiddelen kopen. Dit wordt zijn tweede lening en zijn eerste lening heeft hij heel netjes terugbetaald.

De MFI is Aqroinvest Credit Union. Ze hebben Jafar 1500 AZN ofwel $1925 geleend tegen een rente van bijna 25% per jaar. Jafar zal de lening in 14 gelijke maandelijkse bedragen terugbetalen.

* De "average annual income" in Azerbeidzjan is iets meer dan $6000, dus circa $500 per maand. Jafar zou maar 130 AZN per maand, ofwel $165 per maand verdienen. Dat is nogal weinig, zeg. En eigenlijk maakt hij nog minder winst, want door 130 AZN per maand te onttrekken aan zijn bedrijf, houdt hij niet genoeg over om nieuwe producten te kopen. Dus dat is wel een beetje zorgelijk. Misschien is het ook wel een typefoutje? Hij krijgt nu 1500 AZN geleend, ofwel ongeveer wat hij tot nu toe per jaar verdiende.

Dat lijkt me dus best een spannende en riskante lening. Ik hoop dat dit goed afloopt. Van mijn kant ben ik best bereid om wat geld kwijt te raken aan Jafar, maar liever heb ik dat het Jafar gaat lukken om meer te verkopen, meer klanten te trekken en dus en meer inkomen te hebben en de lening terug te kunnen betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.