zondag 17 juli 2011

Nadim uit Azerbaijan

Mijn eerste lening op mijn nieuwe account gaat naar Nadim uit Azerbaijan. (Als je op zijn naam klikt, kom je op de kiva-pagina uit met de beschrijving van deze persoon en de lening).


"Nadim is 32 jaar oud. Hij is getrouwd en vader van twee kinderen. Sinds zijn 25e werkt hij als fruitverkoper op de lokale markt. Hij heeft dus inmiddels zeven jaar ervaring in het verkopen van appels, bananen, perziken en granaatappels. Hij is zeer bedreven in zijn vak en weet hoe hij zijn fruit moet opslaan om het lang goed, voedzaam en smakelijk te houden. Men kent hem vanwege z'n goede prijzen en uitstekende service, en hierdoor is hij in staat om een goed en stabiel inkomen te verdienen voor z'n familie. Vooral tijdens de zomer is er veel vraag naar zijn producten en daarom vraagt hij nu om een lening van 1000 AZN om meer fruit te kopen, zodat hij ook meer kan verkopen."





De MFI bij wie Nadim een lening heeft gevraagd is Aqroinvest Credit Union. Het omgerekende bedrag van AZN naar dollars is 1275 dollar, en er is afgesproken dat Nadim vanaf september a.s. tot volgend jaar augustus elke maand 1/12e deel hiervan terug gaat betalen. Ik heb 25 dollar aan Nadim uitgeleend, en dat betekent ook dat ik mag hopen vanaf september aanstaande elke maand van Nadim twee-en-een-halve dollar terug te krijgen in mijn kiva-portemonnee.

Kiva geeft Aqroinvest Credit Union een risico-inschatting van "relatief weinig risico", 4 sterren uit 5. Dit betekent dat ik een grote kans heb om mijn geld terug te krijgen. Sommige MFIs betalen het geld toch terug als de lener het niet kan terugbetalen, maar deze MFI doet dat niet. Mocht Nadim een deel van zijn lening, of zijn hele lening, dus niet kunnen terugbetalen, dan krijg ik ook niets terug. Verder is deze MFI al 50 maanden actief op Kiva (wat behoorlijk lang is, dus een gunstig teken) en wordt er gemiddeld per jaar 30%
rente berekend. Dit is een heel redelijk percentage voor MFIs in de Derde Wereld dus ik vind dit prima; ik kom hier later ook nog op terug.

Ik heb deze lening gekozen vanwege de kleurrijke foto, het feit dat Nadim even oud is als ik (wat toch een band schept), het feit dat hij leent bij een MFI waar ik goede ervaringen mee heb, en tenslotte het feit dat ik denk dat dit een goede lening is: als fruitverkoper zijn dit voor hem blijkbaar de maanden waarin hij veel kan verkopen. De lening is bedoeld om meer fruit in te kopen, waardoor hij dus ook meer kan verkopen en meer winst kan maken (winst die hij in zijn bedrijf en/of in zijn gezin kan steken). Ik denk dus dat Nadim hiermee geholpen is, en ik vermoed ook dat hij zal terugbetalen waardoor ik het geld daarna weer aan iemand anders zal kunnen uitlenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.